W standardowych Warunkach Kontraktowych FIDIC Inżynierowi przypisano szczególną rolę. Inżynier powinien administrować i zarządzać Kontraktem oraz na bieżąco podejmować osobiście decyzje w kluczowych kwestiach dotyczących realizacji Robót, rozliczeń, Prób i Odbiorów.
W przypadku kontraktów realizowanych na rzecz GDDKiA
sprawa wygląda nieco inaczej. Już sama definicja „Inżynier” został zmodyfikowana – zgodnie z definicją 1.1.2.4 Inżynier:
„Inżynier” oznacza osobę wskazaną przez Konsultanta do działania jako Inżynier dla celów Kontraktu, określoną w umowie z Konsultantem jako Inżynier Kontraktu lub inną osobę wyznaczoną w razie potrzeby przez Zamawiającego. W przypadku konieczności zastąpienia Inżyniera Kontraktu lub innej osoby wyznaczonej w razie potrzeby przez Zamawiającego, Zamawiający powiadomi Wykonawcę w trybie Subklauzuli 3.4 [Zastąpienie Inżyniera].”
Pojawia się zatem nowa osoba – „Konsultant”.
Zgodnie z definicją 1.1.2.4 (a) Konsultant:
„Konsultant” oznacza wykonawcę wyłonionego w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zarządzania i nadzór Kontraktem pod nazwą Wykonanie „(…)”,, lub inną osobę wyznaczoną przez Zamawiającego.”
Tylko czy Konsultant jest osobą Kontraktu w myśl definicji 1.1.2.6 Personel Zamawiającego?
„Personel Zamawiającego” oznacza Inżyniera, jego asystentów, do których odnosi się klauzula 3.2 [Pełnomocnictwa wydane przez Inżyniera], całą kadrę oraz innych pracowników, robotników i osoby zatrudnione przez Inżyniera lub Zamawiającego, oraz wszelkie inne osoby, o których Inżynier lub Zamawiający powiadomią Wykonawcę, że mają być traktowane jako Personel Zamawiającego.
Personel Zamawiającego oznacza także Inspektora (Inspektorów) nadzoru inwestorskiego wykonujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie zgodnie z Prawem budowlanym.”
Wobec tej definicji zachodzi problem z uznaniem Konsultanta jako Personel Zamawiającego, a jego praw i obowiązków nie da się zidentyfikować wprost z Kontraktu – te bowiem dotyczą Inżyniera, a nie Konsultanta.
Dodatkowo w Kontraktach GDDKiA pojawia się kolejna „nowa” osoba, która jest zdefiniowana, ale której prawa i obowiązki nie wynikają z Kontraktu. Tą osoba jest Przedstawiciel Zamawiającego, i zgodnie z definicją 1.1.2.6 (a):
„Przedstawiciel Zamawiającego” oznacza osobę wyznaczoną przez Zamawiającego do kontaktów z Wykonawcą i Inżynierem, w szczególności oznacza Kierownika Projektu, osoby wchodzące w skład Zespołu Kierownika Projektu, oraz inne osoby wskazane przez Zamawiającego.
Kierownik Projektu jest uprawniony do składania i przyjmowania oświadczeń woli w imieniu Zamawiającego w zakresie udzielonych upoważnień. Kierownik Projektu jest uprawniony do przekazywania Wykonawcy oświadczeń, zawiadomień, zatwierdzeń lub decyzji w imieniu Zamawiającego w dowolnej formie.
Wykonawca jest zobowiązany stosować się do poleceń wydanych przez Kierownik Projektu.”
Na tle pełnomocnictw do działania w imieniu Zamawiającego powstaje dużo sporów, zwłaszcza w odniesieniu do tego kto i w jakim zakresie może składać oświadczenia woli w imieniu Zamawiającego. Już z samej definicji, według której Kierownik Projektu może składać oświadczenia woli w imieniu Zamawiającego – ale w granicach udzielonych pełnomocnictw – wynika, że Wykonawca powinien postępować z daleko idącą ostrożnością w przyjmowaniu jego poleceń, zatwierdzeń, zawiadomień i oświadczeń.
Podobnie rzecz się ma z prawem Inżyniera i jego personelu do wydawania Wykonawcy „poleceń”.
Z tego też powodu Wykonawca powinien zażądać wszelkich pełnomocnictw udzielonych przez Zamawiającego dla Kierownika Projektu, Inżyniera i innych osób wchodzących w skład Personelu Zamawiającego, oraz pełnomocnictw udzielonych przez Inżyniera na podstawie Subklauzuli 3.2 [Pełnomocnictwa wydane przez Inżyniera] dla asystentów Inżyniera.