Warunki Kontraktowe FIDIC

Systematyczna prezentacja postanowień i procedur zawartych w książkach czerwonej i żółtej wraz z zajęciami praktycznymi

27 - 28.11.2025, Warszawa

Tematyka szkolenia

Zastosowanie Warunków Kontraktowych FIDIC może być bardzo szerokie, ponieważ zgodnie z uznanymi międzynarodowymi standardami stanowią dobrą bazę do zawierania umów na roboty budowlane w zakresie inwestycji infrastrukturalnych (drogi, koleje, budownictwo morskie, lotniska, uzbrojenie techniczne terenów zurbanizowanych), ochrony środowiska, gospodarki wodnej oraz szeroko pojętego budownictwa społecznego.

Szkolenie jest przeznaczone dla instytucji i osób zainteresowanych przygotowaniem i realizacją kontraktów współfinansowanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej, budżetu krajowego, kredytowanych przez Bank Światowy, jak też inwestycji finansowanych ze źródeł prywatnych.

Korzyści

  • nauczysz się prawidłowo odczytywać i interpretować zapisy i procedury zawarte w Warunkach Kontraktowych FIDIC;
  • dowiesz się, jak praktycznie stosować te warunki na wszystkich etapach przygotowania, realizacji i rozliczania inwestycji;
  • poznasz metody, jak  prawidłowo opracować Warunki Szczególne Kontraktu w celu dostosowania Warunków Ogólnych do specyfiki inwestycji.

Program

Moduł 1 – Ogólne zasady kontraktów na warunkach FIDIC

Konsulting inżynierski

Przeznaczenie i zakres stosowania wzorów Warunków Kontraktowych FIDIC

Struktura umów zawartych na bazie Warunków Kontraktowych FIDIC 2017-2022

Pierwszeństwo dokumentów

Skład książek czerwonej i żółtej

Przykładowe definicje

Moduł 2 – Uczestnicy kontraktu FIDIC

Obowiązki i prawa Zamawiającego

Obowiązki i prawa Wykonawcy

Zarządzanie Kontraktem przez Inżyniera

Moduł 3 – Wrażliwe zapisy Warunków Kontraktu  FIDIC

Postanowienia kontraktowe stanowiące podstawy sporów i roszczeń

Ryzyko kontraktowe

Moduł 4 – Redagowanie Warunków Szczególnych Kontraktu w celu uzupełniania i modyfikowania Warunków Ogólnych odpowiednio do specyfiki inwestycji (warsztaty)

Uczestnicy szkolenia wspólnie z wykładowcą przeanalizują spotykane na krajowym rynku budowlanym uzupełnienia i modyfikacje Warunków Ogólnych Kontraktu wprowadzane w postaci Warunków Szczególnych (Dane Kontraktu, Postanowienia Szczególne).

Moduł 5 -Dyskusja, podsumowanie, zakończenie szkolenia

Metodyka

  • omówienie zawartości Warunków Kontraktowych FIDIC na budowę oraz na zaprojektowanie i budowę;
  • przedstawienie praktycznych przykładów zastosowania Warunków Kontraktowych FIDIC – case study;
  • analiza problemów zgłoszonych ad hoc przez uczestników;
  • warsztaty, w trakcie których uczestnicy szkolenia z udziałem wykładowcy redagują zarys Warunków Szczególnych dla wybranego przez siebie rodzaju Kontraktu;
  • przeprowadzenie testów w zakresie znajomości Warunków Kontraktu FIDIC na budowę.

Prowadzący

Moreau-Dengreville Tamara Maria

Moreau-Dengreville Tamara Maria

Absolwentka Politechniki Gdańskiej, mgr inż. Wydziału Budownictwa Wodnego i Inżynierii Środowiska, mgr Wydziału Zarządzania i Ekonomii. Uprawnienia budowlane nr POM/0241/OWOS/10 do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych.

Od 2010 roku członek zwyczajny Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców (SIDiR), Niezależny Inżynier Konsultant, Ekspert z listy Ekspertów i Rozjemców SIDiR, Arbiter z listy Arbitrażowego Sądu Budowlanego przy SIDiR. Biegły Sądowy z listy Sądu Okręgowego w Warszawie w dziedzinie budownictwa w zakresie wpływu uwarunkowań zewnętrznych na czas i koszt realizacji inwestycji.

Autorka ekspertyz dla podmiotów prywatnych oraz sądów powszechnych w zakresie wpływu uwarunkowań zewnętrznych na koszt i czas realizacji kontraktów, jak również opinii eksperckich w zakresie końcowych rozliczeń kontraktów pomiędzy stronami. Autorka publikacji branżowych oraz współautorka Standardów Realizacji Inwestycji (SIDiR, 2018, 2021, 2024).

W latach 2016-2022 Prezes Zarządu Fundacji Best Value Procurement zajmującej się promocją dobrych praktyk zakupowych w budownictwie. Obecnie Dyrektor Zarządzająca Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców.

Moreau-Dengreville Tamara Maria

Absolwentka Politechniki Gdańskiej, mgr inż. Wydziału Budownictwa Wodnego i Inżynierii Środowiska, mgr Wydziału Zarządzania i Ekonomii. Uprawnienia budowlane nr POM/0241/OWOS/10 do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych.

Od 2010 roku członek zwyczajny Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców (SIDiR), Niezależny Inżynier Konsultant, Ekspert z listy Ekspertów i Rozjemców SIDiR, Arbiter z listy Arbitrażowego Sądu Budowlanego przy SIDiR. Biegły Sądowy z listy Sądu Okręgowego w Warszawie w dziedzinie budownictwa w zakresie wpływu uwarunkowań zewnętrznych na czas i koszt realizacji inwestycji.

Autorka ekspertyz dla podmiotów prywatnych oraz sądów powszechnych w zakresie wpływu uwarunkowań zewnętrznych na koszt i czas realizacji kontraktów, jak również opinii eksperckich w zakresie końcowych rozliczeń kontraktów pomiędzy stronami. Autorka publikacji branżowych oraz współautorka Standardów Realizacji Inwestycji (SIDiR, 2018, 2021, 2024).

W latach 2016-2022 Prezes Zarządu Fundacji Best Value Procurement zajmującej się promocją dobrych praktyk zakupowych w budownictwie. Obecnie Dyrektor Zarządzająca Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców.

Rogowicz – Angierman Małgorzata

Rogowicz – Angierman Małgorzata

Prawnik, 45 lat specjalizujący się w prawie gospodarczym, prawie spółek, prawie budowlanym, w tym w kontraktach według wzorów FIDIC. Partner Vintage Consulting AWB Sp. z o.o. sp.k.

W latach 2010 – 2013 Prezes Sądu Arbitrażowego w Warszawie przy Stowarzyszeniu Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców. Rozjemca FIDIC, arbiter. Doświadczenie zdobywała jako radca prawny, jak również członek organów zarządzających podmiotami gospodarczymi w Polsce i zagranicą.

Prowadzi szkolenia w zakresie prawa budowlanego, realizacji inwestycji budowlanych według prawa polskiego oraz międzynarodowych standardów budowlanych FIDIC, roszczeń i rozstrzygania sporów w inwestycjach budowlanych.Wykładowca prawa budowlanego na studiach podyplomowych prowadzonych na Wydziale Prawa, Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Przeprowadziła ponad 170 szkoleń z zakresu realizacji inwestycji budowlanych według prawa polskiego oraz międzynarodowych standardów budowlanych FIDIC, roszczeń i rozstrzygania sporów w inwestycjach budowlanych, prawa budowlanego.

Podnosiła swoje kwalifikacje w International Chamber of Commerce (ICC- Sąd Arbitrażowy w Paryżu) – Institute of International Business Law and Practice, Paryż (Francja), University of Chicago, Graduate School of Business (USA), University of Nevada, Reno (USA).

Rogowicz – Angierman Małgorzata

Prawnik, 45 lat specjalizujący się w prawie gospodarczym, prawie spółek, prawie budowlanym, w tym w kontraktach według wzorów FIDIC. Partner Vintage Consulting AWB Sp. z o.o. sp.k.

W latach 2010 – 2013 Prezes Sądu Arbitrażowego w Warszawie przy Stowarzyszeniu Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców. Rozjemca FIDIC, arbiter. Doświadczenie zdobywała jako radca prawny, jak również członek organów zarządzających podmiotami gospodarczymi w Polsce i zagranicą.

Prowadzi szkolenia w zakresie prawa budowlanego, realizacji inwestycji budowlanych według prawa polskiego oraz międzynarodowych standardów budowlanych FIDIC, roszczeń i rozstrzygania sporów w inwestycjach budowlanych.Wykładowca prawa budowlanego na studiach podyplomowych prowadzonych na Wydziale Prawa, Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Przeprowadziła ponad 170 szkoleń z zakresu realizacji inwestycji budowlanych według prawa polskiego oraz międzynarodowych standardów budowlanych FIDIC, roszczeń i rozstrzygania sporów w inwestycjach budowlanych, prawa budowlanego.

Podnosiła swoje kwalifikacje w International Chamber of Commerce (ICC- Sąd Arbitrażowy w Paryżu) – Institute of International Business Law and Practice, Paryż (Francja), University of Chicago, Graduate School of Business (USA), University of Nevada, Reno (USA).

Miejsce szkolenia

ul. Nowogrodzka 50/54 Warszawa

Możliwość parkowania samochodów na ulicy bezpośrednio przed budynkiem i sąsiednich ulicach. Uwaga! parkowanie w strefie płatnego parkowania.

Lokalizacja charakteryzuje się doskonałą dostępnością komunikacyjną – w bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się Dworzec Centralny oraz liczne przystanki autobusowe i tramwajowe.

Aktualne połączenia można sprawdzić w wyszukiwarce połączeń.

Rejestracja on-line

* Pola wymagane

Dane do wystawienia faktury VAT:
Cena netto
1700 zł
Brutto (23% VAT): 2091 zł

Rejestracja on-line Rejestracja druk Tematyka szkolenia Korzyści Program Metodyka Prowadzący Miejsce szkolenia

Numer konta:

26 1910 1048 2252 0362 5222 0001