Korzyści
Nauczysz się, jak profesjonalnie formułować roszczenia, aby były zgodne z wymogami umów FIDIC i przekonywały stronę przeciwną.
Dowiesz się, jak minimalizować ryzyko roszczeń i konfliktów – poznasz strategie i techniki, które pomogą Ci unikać sporów lub rozwiązywać je w sposób konstruktywny, co może przynieść znaczne oszczędności czasu i zasobów.
Poznasz przebieg procedury roszczeniowej krok po kroku oraz zrozumiesz, jakie konsekwencje mają polecenia inżyniera kontraktu na przebieg projektu oraz ewentualne roszczenia.
Program
Moduł 1 – Roszczenia Wykonawcy do Zamawiającego
- Rola Inżyniera Konsultanta w procedurze roszczeniowej.
- Kluczowe terminy złożenia roszczenia.
- Konsekwencje przekroczenia terminów Subklauzuli 20.1 WK.
- O co może rościć Wykonawca? Przykłady roszczeń.
- Jakie dowody winien przedłożyć Wykonawca do roszczenia? Jak zbierać dowody?
- Powiadomienie Wykonawcy i co dalej – przebieg procedury roszczeniowej krok po kroku.
- Ile razy Wykonawca może składać wyjaśnienia i dokumenty do roszczenia?
- Określenie w trybie Subklauzuli 3.5 WK – czy to koniec procedury roszczeniowej?
- Konsultacje pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym w trybie Subklauzuli 3.5 WK.
- Roboty dodatkowe / roboty zamienne – droga roszczenia czy polecenia zmiany?
Moduł 2 – Roszczenia Zamawiającego do Wykonawcy
- Rola Inżyniera Konsultanta w procedurze roszczeniowej.
- Termin złożenia roszczenia – czy faktycznie jest i jakie są konsekwencje jego przekroczenia?
- O co może rościć Zamawiający?
- Czy Zamawiający ma obowiązek przedłożenia dowodów na potwierdzenie swojego roszczenia?
- Powiadomienie i co dalej – przebieg procedury roszczeniowej krok po kroku.
- Określenie w trybie Subklauzuli 3.5 WK w procedurze roszczenia Zamawiającego?
- Konsultacje Wykonawcy i Zamawiającego (3.5 WK) w procedurze roszczenia zainicjowanej przez Zamawiającego.
Moduł 3 – Zanim będzie za późno – skuteczna komunikacja
- Dlaczego słysząc to samo, słyszmy co innego? – model płaszczyzn komunikacyjnych von Thun’a.
- Jak efektywniej rozmawiać z różnymi typami współpracowników, zamawiających, klientów.
- 5 toksyn komunikacyjnych – jakich błędów nie popełniać w rozmowie.
- Aktywne słuchanie – jak radzić sobie, gdy rozmówca „leje wodę” lub jest „zamknięty w sobie”.
- Komunikacja w sytuacjach konfrontacyjnych.
Moduł 4 – Komunikacja oszczędza czas…
- Skuteczne delegowanie zadań.
- 7 sposobów na produktywne spotkania i narady.
Moduł 5 – Komunikacja oszczędza czas… i nerwy
- Udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej (feedback) – 3 techniki działające (nawet) w trudnych sytuacjach.
- 10 zasad konstruktywnego feedbacku – jak go przekazać, aby rozmówca potraktował go jako „cenny podarunek”, a nie krytyczną ocenę.
- Asertywność – to więcej niż mówienie „nie”.
- Asertywność – jak prezentować własne pomysły i rozwiązania.
- Jak krytykować pomysły i rozwiązania, by nie podciąć ich autorowi skrzydeł…
- Asertywność – jak zareagować „z klasą” na publiczną krytykę.
- Asertywność – jak nie zgadzać się na niemożliwe.
Moduł 6 – Polecenie Inżyniera
- Subklauzula 3.3 WK – realny sposób komunikacji czy instytucja martwa?
- Konsekwencje wydania polecenia w trybie Subklauzuli 3.3 WK.
- Czego obawiają się Inżynierowie przy stosowaniu Subklauzuli 3.3 WK?
- Treść i forma polecenia Inżyniera.
Moduł 7 – Dyskusja