Koleżanki i Koledzy,
W dniu 31 października 2019 r. odbyła się wycieczka szkoleniowo-techniczna pod hasłem „Wymiana wiedzy”. Tym razem wybraliśmy się na budowę najwyższego budynku w Unii Europejskiej – Varso Tower przy ul. Chmielnej w Warszawie oraz na budowę najdłuższego miejskiego tunelu drogowego w Polsce w ramach kontraktu pn.: „Projekt i budowa drogi ekspresowej S2 Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku od węzła „Puławska” do węzła „Lubelska” Zadanie „A” od węzła „Puławska” (bez węzła) do węzła „Przyczółkowa” (bez węzła) o długości ok. 4,6 km”.
Organizatorami tego wydarzenia było Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców oraz Uniwersytet Techniczny w Dreźnie.
Wycieczka miała charakter techniczno-szkoleniowy, a jej celem było zdobycie cennego doświadczenia, wymiana wiedzy, nawiązanie kontaktów zawodowych oraz wspólną integrację.
Wydarzenie było połączone z wizytą i pobytem w Warszawie studentów z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie (Niemcy). Jest to wyróżnienie i duża satysfakcja dla SIDiR współpracować z Uniwersytetem Technicznym w Dreźnie, jak również okazja dla wszystkich uczestników wycieczki do wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów międzynarodowych.
Udział w wycieczce wzięło ponad 50 osób, w tym członkowie i sympatycy SIDiR, studenci z Niemczech oraz uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie z Łomży.
Wszyscy uczestnicy wycieczki zgodnie z jej programem, punktualnie o godzinie 9:30 przybyli pod główne wejście Pałacu Kultury i Nauki przy Placu Defilad 1 w Warszawie. Podczas krótkiego powitania uczestników został omówiony napięty plan wydarzenia, po czym udano się w stronę ul. Chmielnej w kierunku nowobudowanego najwyższego budynku w Unii Europejskiej Varso Tower.
Varso Tower
W celu zachowania bezpieczeństwa podczas wizyty na placu budowy Varso Tower uczestnicy wycieczki zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa w składzie studentów z Niemczech o godzinie 10:00 rozpoczęła zwiedzanie nowobudowanego wieżowca, której przewodził Pan Krzysztof Gniadzik.
Druga grupa w składzie członków i sympatyków SIDiR oraz uczniów z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Nr 4 z Łomży rozpoczęła zwiedzanie istniejącej części budynku o godzinie 12:00, przewodnikiem tej grupy był Pan Marcin Kowalczyk.
Wieżowiec Varso Tower powstaje w centrum stolicy w sąsiedztwie Złotych Tarasów i Dworca Centralnego. Po wybudowaniu będzie to najwyższy budynek w Unii Europejskiej mierząc 310 m i będzie wyższy od Pałacu Kultury i Nauki o 73 m. Wieżowiec o szklanej elewacji będzie posiadał 4 kondygnacje podziemne i 53 nadziemne o powierzchni jednej kondygnacji 1 500 m2, a zwieńczy go 80 metrowa iglica.
Budowa wieżowca rozpoczęła się na przełomie grudniu 2016 roku i zakończy się w 2020 roku. Inwestorem jest developer międzynarodowa firma HB Reavis, a Generalnym Wykonawcą HB Reavis Construction. Całkowita powierzchnia najwyższego budynku w Unii Europejskiej to ponad 140 000 m2 i pomieści m in. komfortowe biura o powierzchni 63 800 m2 oraz powierzchnie handlowo-usługowe o łącznej powierzchni 10 300 m2, a jego szczególną atrakcją będzie taras widokowy położony na wysokości 230 metrów, dwukrotnie większej niż ten znajdujący się w Pałacu Kultury i Nauki. Wartość inwestycji obejmującej Varso Place to ok. 0,5 mld €.
Ze względu na występowanie niekorzystnych warunków gruntowych na znacznej głębokości konieczne było wzmocnienie gruntu poprzez wykonanie ścian szczelinowych o grubości 80 cm. Na tak przygotowanym podłożu została wykonana płyta fundamentowa o grubości 3,6 metra, która jest wykonana w całości z betonu klasy C50/60. Konstrukcja wieżowca to ustrój nośny trzonowy żelbetowy, wzmocniony zewnętrznymi słupami oraz obwodowymi belkami. Największe słupy Varso Tower to słupy żelbetowe o wymiarach 70 x 70 cm i znajdują się w części podziemnej. Stropy budynku to stropy żelbetowe sprężone grubości 28 cm i rozpiętości 11,5 m wykonane z betonu C50/60. Do wznoszenia najwyższej części budynku wykorzystano systemy kroczące, które umożliwiają wykonanie jednej kondygnacji wieżowca w cyklu tygodniowym.
Uczestnicy wycieczki mieli okazję nabyć wiedzę o organizacji i technologii wykonywania robót, metodach wykonywania robót żelbetowych, systemach deskowań kroczących, systemie logistycznym budowy oraz rozwiązaniach bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót m in. w zwartej zabudowie oraz na dużej wysokości.
Dzięki uprzejmości przewodników mogliśmy zobaczyć zapierające dech widoki z nowobudowanych najwyższych pięter wieżowca.
Południowa Obwodnica Warszawy S2 – zadanie A (tunel)
Po wizycie na budowie Varso Tower wszyscy uczestnicy wycieczki udali się do biura budowy Generalnego Wykonawcy tunelu – firmy Astaldi w ramach kontraktu „Projekt i budowa drogi ekspresowej S2 Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku od węzła „Puławska” do węzła „Lubelska” Zadanie „A” od węzła „Puławska” (bez węzła) do węzła „Przyczółkowa” (bez węzła) o długości ok. 4,6 km”.
Punktualnie o godzinie 15:00 rozpoczęło się szkolenie wstępne, po czym odbyła się prelekcja prezentacji dotycząca technologii wykonania tunelu w ciągu nowobudowanej Południowej Obwodnicy Warszawy.
Po zakończeniu prelekcji wyruszyliśmy na plac budowy tunelu drogowego.
Kontrakt obejmuje budowę fragmentu drogi ekspresowej S2 o długości ok. 4,6 km od w. Puławska (bez węzła) do w. Przyczółkowa (bez węzła), dwóch węzłów drogowych – Ursynów Zachód i Ursynów Wschód oraz tunelu pod Ursynowem w Warszawie.
Tunel o długości ok. 2,3 km będzie poprowadzony pod I linią metra i będzie najdłuższym miejskim tunelem drogowym w Polsce.
Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane będą drogi ewakuacyjne o szerokości 1 m od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić na skarpie, za ul. Nowoursynowską w Warszawie. Wartość kontraktu to 993 mln PLN netto.
Ze względu na wykonanie głębokich i skomplikowanych robót budowlanych w zwartej zabudowie przy licznych nietypowych kolizjach i rozwiązaniach technologicznych zdecydowano, iż tunel o przekroju dwunawowym zostanie wykonany metodą podstropową.
Rys. 1 Przekrój tunelu
Źródło: http://www.siskom.waw.pl
Powyższa metoda stosowana jest w celu zmniejszenia wpływu wykonania głębokiego wykopu na otoczenie a obudowę wykopu stanowią ściany szczelinowe.
W pierwszej kolejności wykonuje się ściany szczelinowe w gruncie, a następnie na nich opiera się konstrukcję stropu (grunt pełni funkcję deskowania), na końcu spod wykonanego stropu i ścian szczelinowych tworzących konstrukcję ramową wybiera się urobek. Przy budowie tuneli wydobycie urobku i dowóz materiałów odbywają się otworami technologicznymi pozostawionymi w stropie tunelu, jak również i od strony przygotowanych ramp dojazdowych.
Etapy metody stropowej:
- wykonanie obwodowych ścianek szczelinowych
- przygotowanie podłoża (bezpośrednio na gruncie) po przez wykonanie chudego betonu pod płytę stropową tunelu.
- zbrojenie płyty stropowej tunelu
- betonowanie płyty stropowej
- wydobycie i odwóz urobku
- przygotowanie podłoża pod kolejny strop
- zasypanie nowopowstałego tunelu przywracając stan pierwotny na powierzchni terenu
Największym wyzwaniem inżynierskim przy budowie tego obiektu było wykonanie obudowy tunelu metra na obszarze skrzyżowania się
z nowobudowanym tunelem drogowym. Obudowa tunelu metra to konstrukcja żelbetowa o długości 39,2 m i szerokości 18 m.
Wykonanie obudowy tunelu metra wykonywano w kilku etapach:
- wykonanie odkopu tunelu metra
- wykonanie ścian szczelinowych
- wzmocnienie konstrukcji tunelu metra belkami bocznymi
- wykonanie wykopu i budowa konstrukcji środkowej części tunelu drogowego
- poszerzenie wykopu i budowa konstrukcji bocznej części tunelu drogowego
Strop tunelu w tej lokalizacji ma maksymalnie do 50 m rozpiętości o grubości od 1,1 m do 1,5 m.
Fot. 1 Docelowe rozwiązanie zabezpieczenia tunelu metra
Źródło: https://warszawa.wyborcza.pl/
Zakończenie budowy tunelu pod I linią metra planowane jest sierpniu 2020 r.
Ambasada Niemiec
Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Ambasadzie Niemiec. Spotkanie odbyło się z inicjatywy Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców jako jedna z atrakcji programu dla uczestników wycieczki w związku z wizytą studentów z Niemiec w Warszawie.
O godzinie 17:30 przedstawiciele Ambasady Niemiec powitali wszystkich uczestników spotkania w Ambasadzie przy ul. Jazdów w Warszawie.
Podczas spotkania z przedstawicielami Niemiec pracujących w Ambasadzie Niemiec przybliżono charakter pracy dyplomaty w Polsce oraz omówiono wizytę studentów z Uniwersytetu Technicznego z Drezna.
Studenci wykazali się dużym zaangażowaniem, niejednokrotnie zadając pytania i włączając się w dyskusję.
Podziękowania
W imieniu Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców, Koła Młodych Profesjonalistów SIDiR, Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie oraz Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie z Łomży składamy serdeczne podziękowania dla Inwestora i Dyrekcji Generalnego Wykonawcy firmy HB Reavis, a w szczególności dla Pana Jakuba Kociędy za możliwość organizacji wycieczki szkoleniowo-technicznej na plac budowy Varso Tower, Pana Krzysztofa Gniadzika i Pana Marcina Kowalczyka za poświęcony czas i wyczerpujące informacje dotyczące nowobudowanego wieżowca Varso Tower.
W imieniu Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców oraz Koła Młodych Profesjonalistów SIDiR, Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie oraz Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie z Łomży składamy serdeczne podziękowania dla Dyrekcji Generalnego Wykonawcy firmy Astaldi, a w szczególności dla Pani Katarzyny Adaszyńskiej, Pana Huberta Sasina, Pana Marcina Tetycha, Pana Pawła Koźniewskiego oraz Pana Mateusza Witczyńskiego za możliwość organizacji wycieczki szkoleniowo-technicznej, za przygotowanie merytoryczne i profesjonalną organizację logistyczną, poświęcony czas i wyczerpujące informacje dotyczące nowobudowanego tunelu drogowego w ciągu drogi ekspresowej S2.
W imieniu Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców, Koła Młodych Profesjonalistów SIDiR oraz Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie składam podziękowania dla przedstawicieli Ambasady Niemiec za otwartość i możliwość spotkania.
Podziękowania dla Pana Michała Drzazga za profesjonalne tłumaczenie przekazywanych informacji wszystkim uczestnikom wycieczki w kombinacji języków niemieckiego, angielskiego i polskiego.
Z wyrazami szacunku,
Grzegorz Piskorz
Członek Zarządu
Koło Młodych Profesjonalistów
Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców
Jerzy Sawicki
Członek Zarządu
Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców
Paul Heber
Technische Universität Dresden
Freunde Des Bauingenieurwesens
Małgorzata Demczuk-Gutowska
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Łomży